Under några veckor har vi ett teknikarbete som handlar om rörliga leksaker.
Eleverna fick i uppgift att ta med sig en leksak hemifrån som kunde röra sig på olika sätt MEN den fick inte gå på batteri eller el.
Eleverna fick i uppgift att ta med sig en leksak hemifrån som kunde röra sig på olika sätt MEN den fick inte gå på batteri eller el.
Eleverna jobbade i grupper med att visa sina leksaker och svara på olika frågor som
var och hur leksaken rör sig. vilket material den var gjord av. De skulle även fundera över vem de trodde att leksakstillverkaren riktat sig till i skapandet av lekasaken.
Nästa moment var att de fick se en bok med många olika rörliga figurer. Eleverna fick försöka klura ut hur de var byggda för att delarna skulle röra sig. Vi pratade om Polhems alfabet och om länkar och vridpunkter. Eleverna fick göra skisser på hur de trodde figurerna såg ut på baksidan. De fick sedan kartongbitar och påsklämmor för att bygga och testa sina skisser. När det inte fungerade fick de fundera om och testa på nytt. Till slut fick alla till det.